Voorbeelden van functies

Productmanager reizen

Als productmanager ben je verantwoordelijk voor het aanbod van een touroperator. Ieder seizoen wordt gekeken naar de bestemmingen en de accommodaties die verkocht gaan worden. Dat doe je niet zomaar, je bekijkt wat vorig jaar goed verkocht is, en wat niet. Wat bieden je concurrenten aan en tegen welke prijs? En op welke trend kun je inspelen door een heel nieuw product aan te bieden? Als je al deze vragen en meer hebt beantwoord, bepaal je hoe de gids of website eruit komt te zien, welke teksten je wilt gebruiken, welk prijsbeleid je hanteert en nog veel meer. Volop afwisseling en een grote verantwoordelijkheid dus. Bij grote organisaties is dit meestal een aparte functie, bij kleinere organisaties ben je meestal productmanager en inkoper tegelijk. 

Productmanager overig

Het toeristisch werkveld is uiteraard erg breed. Naast reisproducten zijn er legio andere producten te bedenken voor steden, gemeenten of provincies, bungalowparken, attractieparken enzovoorts. Het doel is daarbij om iets nieuws te ontwikkelen voor jouw eigen organisatie. Veel oud-studenten werken bij projectgerichte bedrijven die speciaal worden ingehuurd wanneer er behoefte is aan productvernieuwing bij bovengenoemde bedrijven. Dan werk je de ene keer voor Walibi aan de ontwikkeling van een nieuwe attractie en de andere keer voor de provincie Brabant om fietsroutes uit te zetten door de hele provincie. Er wordt van jou verwacht dat je ideeën ontwikkelt en projectvoorstellen doet om meer klanten aan te trekken. Bij grote projecten heb je voldoende partners nodig die meedoen aan het project, je coördineert. Kortom, jij zorgt er samen met jouw team voor dat het product dat je bedacht hebt ook van de grond komt. Een ideale baan voor de creatieveling die het leuk vindt om te organiseren en te plannen.

Marketingmanager

Marketingfuncties kunnen heel veel taken omvatten en zijn bij geen enkel bedrijf hetzelfde. Maar een aantal aspecten komt wel altijd terug. Marketing bestaat uit het opzetten van een strategie (meerjarenplan) en een jaarplanning van marketingactiviteiten die aansluiten bij de strategie die je bepaald hebt. Het is een strategie om te zorgen dat "jouw" klant op de hoogte is wat jouw product is en dat hij daar graag gebruik van wil maken. Dan kan een vakantieganger zijn van GOGO Jongerenreizen of de inwoner of bezoeker van Rotterdam als je werkt bij Rotterdam Marketing. Marketingcampagnes kunnen gericht zijn op de verkoop van een product maar ook op bijvoorbeeld het imago of naamsbekendheid. Aan jou als marketingmanager om te bepalen wat je wilt doen, hoe je dit gaat doen, hoeveel geld dit mag kosten, met wie je dit eventueel samen kan doen en natuurlijk op wie je de campagne gaat richten. Een echte marketingmanager moet goed weten wat er speelt in zijn omgeving en daar handig op in kunnen spelen. 

Communicatiemanager

Een belangrijk onderdeel van marketing is de communicatie. Jouw organisatie wil iets vertellen aan haar klanten of andere relaties. Soms is dit leuk nieuws, soms gaat het om minder prettige berichten. Als de Efteling een nieuwe attractie heeft, moeten mensen dat wel eerst horen. Dit is een leuke boodschap om te verkondigen. Maar als Schiphol de omwonenden moet informeren dat er meer vliegtuigen zullen vertrekken vanaf de luchthaven dan zal de boodschap met minder enthousiasme ontvangen worden.

Maar bij alle communicatie is het belangrijk dat je over een aantal zaken goed nadenkt. Hoe zorg je dat je de juiste mensen benadert? Waar kun je die bereiken? Hoe krijgen zij de informatie die voor hen belangrijk is? Maak je een folder of stuur je een persoonlijke brief? En wat is eigenlijk de meest belangrijke informatie die zij zoeken? Hoe formuleer je dan de boodschap zo dat de klant deze ook goed begrijpt en naar jou wil luisteren? Dit moet goed verwoord worden. Niet eenvoudig maar erg belangrijk. Een communicatiemanager doet meer dan alleen teksten schrijven, alle beslissingen rond communicatie liggen bij jou.

Regiomanager reisbureauketen

In Nederland heb je meerdere grote reisbureauketens. Denk aan D-reizen of Globe. Ieder reisbureau heeft een manager die de beslissingen op kantoorniveau neemt. Als regiomanager ben je aanspreekpunt van de reisbureaumanagers. Samen met hen bepaal je verkooptargets die zij moeten halen, bespreek je mogelijke promotiemiddelen, adviseer je bij personele aangelegenheden en allerhande andere zaken die spelen. Je bezoekt de reisbureaus in jouw regio met grote regelmaat. Je bent de schakel tussen het hoofdkantoor en het reisbureau. Dit is geen kantoorfunctie maar wel bijzonder geschikt voor mensen die graag met mensen werken, onderweg zijn en oplossingsgericht kunnen denken.

Beleidsmedewerker bij gemeente of overheid

Toerisme in een stad, provincie of land “ontstaat” niet zomaar. Er moet een heleboel geregeld worden om toeristen te kunnen ontvangen: er moeten accommodaties zijn, er moet een toeristische infrastructuur zijn, er moeten interessante bezienswaardigheden en attracties zijn en dit moet ook nog bekend worden gemaakt aan de mogelijke toeristen. Om dit goed te regelen, is er veel overleg tussen overheid, bedrijfsleven en andere organisaties zoals bijvoorbeeld het Nederlands Bureau voor Toerisme of de VVV. Overleg om het huidige product te verbeteren en vernieuwende activiteiten te introduceren. Op diverse gebieden zoals dienstverlening, infrastructuur en communicatie bijvoorbeeld kun jij hierin een belangrijke schakel zijn. Als je openstaat voor ontwikkelingen, goed bent in samenwerken en beleidsmatig werken leuk vindt, zou dit wel eens jouw baan kunnen zijn.

Yieldmanager

Toeristische producten zijn diensten. Je kunt ze niet op voorraad houden. Als het vliegtuig vertrekt met lege stoelen, kun je het ticket voor die stoel niet later alsnog verkopen aan klanten. Hetzelfde geldt voor hotelbedden die ‘s nachts leeg blijven. Die omzet ben je misgelopen. De Yieldmanager is de persoon die ervoor moet zorgen dat per dag zoveel mogelijk van jouw product verkocht wordt met een zo hoog mogelijke totale opbrengst. Veelal heb je aan de hand van gegevens uit het verleden al een beeld van “jouw” hoog- en laagseizoen. Dit betekent dat je in periodes dat er veel vraag is, de prijzen hoger zijn. En andersom. Dit verschilt per product. Bij reizen is de vraag het grootst tijdens de schoolvakanties. In New York zijn alle hotels uitverkocht als de marathon plaatsvindt.

Tijdens de verkoop houd je alles nauwlettend in de gaten. Als verkopen minder goed gaan dan verwacht, bespreek je met de marketing- of verkoopafdeling of er verkoopacties mogelijk zijn. Als je meer verkoopt dan verwacht, zul je minder snel kortingen geven en meer mensen de volle prijs laten betalen. Alles om de winst van jouw bedrijf aan het einde van het jaar zo groot mogelijk te krijgen.

Inkoopmanager reizen

Als inkoper ga je de reisproducten inkopen. Hotelkamers, appartementen, vliegtuigstoelen, samenwerkingscontracten met bedrijven op de bestemming die de transfers en excursies verzorgen. Dit betekent onderhandelen over prijzen, contracten afsluiten, zorgen dat je de juiste informatie over de hotels hebt en natuurlijk de bijbehorende foto’s om aan de klant te kunnen laten zien op internet of in een brochure. Dit is een baan waarin contact met je leveranciers, de hoteliers in dit geval, van heel groot belang is. Hoe beter de relatie tussen jou en de hotelier, hoe groter de kans op een goede samenwerking. Je bent veel onderweg en komt op vele mooie plaatsen en je bezoekt de vakbeurzen. Maar het is geen vakantie, als inkoper werk je lange dagen. Maar als je een kick haalt uit een goede deal, onderhandelen een sport vindt en niet het hele jaar op kantoor wilt doorbrengen is dit dé baan voor jou! 

Managementfunctie

Er is geen afdeling of bedrijf die kan bestaan zonder te worden aangestuurd. Jij als manager bent verantwoordelijk om een afdeling draaiende te houden. Je bent verantwoordelijk voor de kwantitatieve en kwalitatieve resultaten die je afspreekt met de directie. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het personeel op jouw afdeling. Door middel van functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken maak je met hen afspraken om zo goed en efficiënt mogelijk te werken. Om samen met hen ook de genoemde resultaten te behalen. In sommige gevallen is vakinhoudelijke kennis gewenst, in ieder geval kun je in deze functie jouw leidinggevende kwaliteiten goed benutten.