Promotieonderzoek Frank Peters: goed samenspel tussen partijen in game-industrie vergroot kans op succes

In de gamebusiness hangt het succes van een videogame af van een effectief samenspel tussen meerdere partijen: de ontwikkelstudio, de uitgever en de consolefabrikant. In zijn proefschrift bestudeert Frank Peters (managing director van NHTV Business BV in Breda) de game-industrie met zijn two-sided market: consumenten moeten een (spel)computer aanschaffen om een game te kunnen spelen die is ontwikkeld door een studio. Peters verdedigt zijn dissertatie 'The business of video game is a multi-player game' op 14 maart 2018 aan Tilburg University.

Platformmarkten

Het economisch verkeer verloopt tegenwoordig steeds meer via platforms als Google, Booking.com, Spotify of Marktplaats. In de videogame-industrie is het de spelcomputer (console) die vragers en aanbieders van games bij elkaar brengt. In zo’n marktstructuur beïnvloedt het gedrag van het platform de resultaten van de aanbieder van videogames (bijv. Nintendo) en andersom. Peters' onderzoek is daarom niet alleen voor videogame-industrie interessant, maar ook voor andere platformmarkten in de culturele industrie.

Culturele industrie

De culturele industrie (film, muziek, boeken, r-tv, mode en games) kenmerkt zich door het nobody knows-principe: succes is niet vooraf te voorspellen, noch achteraf te verklaren. Producten blijken extreem verdeeld in toppers en missers; slechts een klein deel van het aanbod is rendabel. Peters heeft nu voor het eerst een model ontwikkeld met factoren die de kans op succes vergroten.

Succesfactoren

De gamebusiness is een multi-player game. Het succes van een game is afhankelijk van de activiteiten van verschillende actoren: de ontwikkelstudio, de uitgever en de consolefabrikant. Factoren die de kans op succes kunnen vergroten of verkleinen zijn:

  • Voortbouwen op succes uit het verleden en grotere productiebudgetten leiden tot betere games, die op hun beurt beter verkopen;
  • Pre-release marketing leidt tot succesvollere games dan post-release marketing;
  • Games uitgebracht voor meerdere platforms scoren beter op individuele platforms;
  • Productie van games gebaseerd op succes uit andere sectoren (bijvoorbeeld een game bij een film) is geen succesvolle strategie;
  • Platforms zijn dominant in de markt; samenwerking leidt vaak tot succesvollere releases.

Samenwerking

Frank Peters concludeert dat in de videogame-industrie alle partijen gebaat zijn bij samenwerking. De motieven daartoe verschillen per actor.