NHTV, 3FM en de gemeente Breda onderzoeken impact Serious Request op stad Breda

NHTV gaat samen met 3FM en de gemeente Breda de impact van 3FM Serious Request op de stad Breda onderzoeken. Het onderzoek dat NHTV voor haar rekening neemt, beslaat verschillende onderdelen; De beleving en het imago van de stad Breda bij bezoekers, de beleving bij de inwoners, de samenwerkingsverbanden die zijn ontstaan en de economische impact van het evenement op de stad.

In 2008 – toen het Glazen Huis ook in Breda stond - voerde NHTV dit onderzoek ook voor de gemeente uit. Destijds waren de uitkomsten verrassend positief. Ongeveer 200.000 bezoekers bezochten dat jaar het Glazen Huis en gaven ongeveer vier miljoen euro uit in de stad. 94% van de Bredanaars gaf destijds aan trots te zijn op de stad en zich verbonden te voelen met het evenement.

Wat gaat NHTV precies onderzoeken?

Beleving bij bezoekers
Bezoekers van het evenement worden ondervraagd door studenten van de opleiding Leisure naar hun beleving van de stad. Hoe vonden ze de voorzieningen? Vinden ze de stad prettig, schoon, gastvrij? En komen ze nog een keer terug naar aanleiding van dit bezoek?

Beleving bij bewoners
Bewoners van Breda worden achteraf ondervraagd naar hun beleving van het evenement. Zijn ze trots op hun stad? Voelden ze zich verbonden met het evenement? Waren er negatieve elementen of nemen ze die graag op de koop toe?

Samenwerking tussen stakeholders
Alle partijen die betrokken zijn bij de organisatie van het evenement worden geïnterviewd. Denk hierbij aan de detailhandel, horeca en leveranciers. Zijn ze blij met de samenwerking rondom dit evenement? Blijven ze in de toekomst samenwerken?

Economisch effect
Wat levert dit evenement de stad op aan extra inkomsten? Naar welke verschillende sectoren vertaalt zich deze extra opbrengst door?

 

‘Het vierde kwartaal is in Breda normaal toch een beetje een ondergesneeuwd kwartaal qua evenementen voor de stad. Dus de komst van Winterland Breda en het Glazen Huis geeft als het goed is een enorme boost aan horeca, detailhandel en de leveranciers’, zegt Albert van Schendel, Hogeschooldocent Sport- & Evenementenmanagement NHTV/Academy for Leisure.

Dit bleek inderdaad in 2008 het geval met 4 miljoen extra inkomsten. ‘Belangrijk deze keer is om de stad op zijn best te laten zien en jaarlijks een succesvol event als Winterland te organiseren, aldus van Schendel.

 

Van Schendel is benieuwd naar de uitkomsten van 2016 in vergelijking met 2008. ‘Er zijn hoge verwachtingen na het succes van 2008, maar het nieuwtje van het Glazen Huis is er 8 jaar later wel een beetje af. Maar daar staat tegenover dat de sfeer nu al erg goed voelt. Het leeft al volop in de stad, veel scholen zijn al actief met allerlei acties. Dus het zou toch wel weer eens een groot succes kunnen worden.’

In totaal zijn 65 studenten van NHTV bij dit onderzoek betrokken, ondersteund door een aantal docenten van de Academy for Leisure. NHTV verwacht de uitkomsten van het onderzoek in maart samen met 3FM en de gemeente Breda te kunnen presenteren.