NHTV met Virtual Reality design op Dutch Design Week

De Academy for Digital Entertainment van NHTV is samen met Atlantis Games (onderdeel van NHTV Business bv) aanwezig op de Enversed Realities Expo in het Veemgebouw op Strijp Eindhoven. Hier presenteren zij tijdens de Dutch Design Week een aantal projecten gericht op Virtual Reality design. De expo gaat over nieuwe opkomende technologieën die een grote impact zullen hebben op de maatschappij en het bedrijfsleven, maar die in ontwikkeling nog in de beginfase zitten. Tijdens deze expo kan het publiek 26 uiteenlopende Virtual Reality toepassingen zelf ervaren en testen.

NHTV en Atlantis verzorgen de volgende experiences:

  • Green Bubbles Dive: Ervaar hoe het is om in een virtuele onderwaterwereld te lopen en hoe dit ook nog kan bijdragen aan een schonere zee. Dit project is onderdeel van een EU onderzoeksproject waar NHTV bij betrokken is.
  • Descend: Een huiveringwekkende afdaling waarbij je oneindig door kunt gaan en zo het diepte-effect kunt voelen. Dit project is ontwikkeld door Game-studenten van NHTV.
  • Public Speech Training: Spreken voor grote groepen kan spannend zijn. Kun je dit met een VR training minder eng maken? Dit project is ontwikkeld door een Master in Media Innovation student van NHTV.
  • Virtual Museum: Loop door een virtuele expositie van prachtige Japanse kunst en ervaar hoe de toevoeging van interactieve muziek je beleving kan versterken. Dit onderzoeksproject is ontwikkeld in samenwerking met Musica Nova.
  • Xstnce 360 graden film: Tijdens een huiveringwekkend experiment wordt je bewustzijn in een robot getransplanteerd. Blijf jij voor eeuwig bestaan of mislukt het experiment? Deze film is ontwikkeld als extra curriculair project door studenten binnen het Creative Lab.
  • CycleSPACES: Fiets op een echte fiets door een virtuele stad om zo de verschillende fietspaden van de toekomst te testen. Breda laat haar burgers mee ontwerpen. Dit project is ontwikkeld door NHTV en wordt nu doorontwikkeld bij Atlantis.

Deze expo is tevens de opening van de eerste fase van een VR Center waarbij bedrijven en particulieren wisselende VR experiences kunnen beleven. NHTV studenten en onderzoekers zullen gaan meewerken aan de productie van deze experiences en onderzoek doen naar de effecten op de gebruiker.  

Al deze projecten zijn het resultaat van samenwerkingen tussen onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven en dragen bij aan de onderzoekslijn: Contextual connected media van Prof. Marnix van Gisbergen. Dit onderzoeksgebied  richt zich op ‘digital media’ en concentreert zich op virtuele realiteit (VR). Het maakt gebruik van de mediacontext als uitgangspunt om de functionaliteit en rol van virtuele realiteit te meten, onderzoeken en doorgronden. Hiermee biedt het een kader waarmee organisaties VR-concepten en mediastrategieën kunnen uitstippelen die het publiek – dat zich al dan niet binnen verschillende mediaplatformen beweegt – zowel bereiken als aanspreken.

Meer info:
https://www.nhtv.nl/kennis-onderzoek/kennis-en-onderzoek/expertisegebieden/digital-media-and-games/programmalijnen.html

http://ddw.enversed.com/